Jul i Dar es Salaam

Jag har försökt det juligt här hemma, klippt snö och stoppat nejlikor i apelsiner. Och när mamma ringde och berättat att jag hade blivit grisfarmare i Burkina Faso, kände jag en uns av julstämning. Härligt att prata med alla hemma dock, mamma, pappa, Lina i Sverige och Gustaf ringde från London! I felt like one lucky and thankful mzungu.

Nu är julen snart över, och vi har verkligen tagit vara på varje minut av den. Den 24 är det julhandel på agendan, och jag tar på mig ansvaret för julmaten. Vilket jag inte skulle ha gjort, att vara kreativ runt massa människor, sprakande julmusik och galna ungar är en plåga. Jag lyckades dock och fick med mig några kassar hem med mat som vi annars aldrig skulle ha råd att köpa. Efter en dag av konstant småätande av julmaten drog vi på Irish Pubs 3-års jubileum. Det var sjukt kul och vi hamnade såklart inte i säng innan solen gått upp. Vilket alltid är den bästa tiden.

Eftersom Vicky envisas med att julafton är den 25, så blev det mer jul. Trötta och slitna fick vi dock ge oss iväg till sjukhuset med Zara, som plågat sig igenom halsont allt för länge. När doktorn lyckades lista ut hur han skulle kolla ner i hennes hals förbi hennes piercingar, så fick hon såklart en dunderkur av antibiotika. Jag är fruktansvärt tacksam över att jag inte behöver betala galna summor pengar när jag blir sjuk i Sverige, och att det inte är lika (jävla) omständigt.

Efter att ha bäddat ner Zara åkte jag och Vicky till norskarna för att se hur deras jul varit, de var som vanligt jätteglada och gulliga. Jag bad igen väldigt snällt att någon av dem skulle skälla ut mig på norska, men det hände inte igår heller.

Annars är folk snälla i Dar, förutom att någon ringde mig klockan 3 på morgonen och bjöd in mig till hennes hus. Jag frågade om hon inte kunde ringa på morgonen, jag kommer aldrig ihåg någonting. Då sa hon att hon inte skulle slicka någons vita arsel och att hon hade en pool. Sen la hon på. Jag vet inte vad det betyder… Hon gillar nog inte mig så mycket längre…

 

GOD JUL!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0